عوامل مؤثر بر رضایت‌مندی کشاورزان از بیمه محصولات زراعی در استان گلستان: کاربرد تحلیل سلسله مراتب فازی (‌FAHP)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه پیام‌نور، دانشکده علوم کشاورزی، گروه علمی منابع‌طبیعی و محیط‌زیست، تهران، ایران.

2 مدرس دانشگاه پیام نور.

چکیده

هدف: به­دلیل اهمیت بخش کشاورزی در سامانه­های تغذیه­ای دنیا و بمنظور تداوم فعالیت­های تولیدی، لازم است کشاورزان با بکارگیری روش­های مناسب مهار مدیریت خطر، مورد حمایت قرار گیرند. یکی از روش­های متداول و کارآمد در مدیریت ریسک، استفاده از پوشش­های بیمه­ای است. بیمه محصولات کشاورزی می­تواند نقشی مهم در بیشینه ساختن مطلوبیت و رفاه خانواده­ها ایفا کند. این مطالعه حاصل یک پژوهش کاربردی با هدف اولویت و رتبه­بندی عوامل مؤثر بر رضایت‌مندی کشاورزان از بیمه محصولات زراعی، تحت محیط فازی است.
روش: مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتب AHP – Fuzzy برای این پژوهش پیشنهاد شده است. روش پژوهش این پژوهش، توصیفی- پیمایشی بوده که عوامل مؤثر بر رضایت‌مندی کشاورزان از بیمه محصولات زراعی در استان گلستان با توجه به ادبیات پژوهش شناسایی شد.
یافته ها :یافته ­های پژوهش نشان می­دهد، عوامل حق بیمه، متغیرهای وجه بانک کشاورزی و کیفیت خدمات دریافتی بالاترین اولویت را داشته، در حالی­که عوامل تعهد کشاورزان نسبت به بانک کشاورزی و مقدار غرامت دریافتی پایین­ترین رتبه را به­خود اختصاص داده­اند.
نتایج: براساس نتایج حاصل از این پژوهش، دریافت حق بیمه از کشاورزان به­صورت اقساطی، پرداخت به موقع ارزش واقعی خسارت و بهبود کیفیت خدمات بیمه­ای از راه ایجاد اصلاحات و تنوع­سازی بمنظور جلب رضایت کشاورزان بایستی در اولویت قرار گیرد. هم‌چنین، مشارکت­دادن بیمه­گذار در برنامه­های بانک و درنظر گرفتن روش­های نوین پاسخگویی، به­عنوان عواملی مهم در رضایت‌مندی کشاورزان از بیمه محصولات ایفای نقش خواهند داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors Affecting Farmers' Satisfaction with Crop Insurance in Golestan Province Using Fuzzy Analytic Hierarchy Approach (FAH)

نویسندگان [English]

  • Ghorban Shahriari 1
  • yaser mir 2
1 Assistant Proffesor, Payame Noor University, Department of Natural Resources and Environmental Engineering, Tehran, Iran.
2 Lecture, Payame Noor University.
چکیده [English]

Introduction: Due to the importance of the agricultural sector in the world's nutrition systems, and in order to continue productive activities, it is necessary to support farmers by using appropriate methods of risk management. One of the most common and efficient methods in risk management is the use of insurance coverage. Agricultural insurance can play an important role to improves famileis life quality. This study aims at prioritizing and ranking the factors that affecting farmers' satisfaction with agriculture insurance under fuzzy environment.
 Materials and Methods: AHP Fuzzy model of Hierarchy analyze is suggester.this descriplive research using specific method like observational method case study and survey method that indentify factors of golestan province farmers satistaction of agricultural insurance according to content of research.
Findings:The research shows that the factors of insurance fee, variables of Keshavarzi Bank and the quality of services received have the highest priority, while the factors of farmers' commitment to Keshavarzi Bank and the amount of compensation received have the lowest rank.
Results: Conclusion:According to the results of this study, receiving insurance premiums from farmers in installments, timely payment of the true value of damages and improving the quality of insurance services by making reforms and diversification in order to satisfy farmers should be a priority. In addition, the participation of the insurer in the bank's programs and the consideration of new methods of accountability will play an important role in farmers' satisfaction with product insurance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agriculture
  • Risk Management
  • Descriptive Survey
  • Insurer
  1. Chang D Y. Extent Analysis and Synthetic Decision, Optimization Techniques and Applications. Vol. 1, WorldScientific, Singapore. 1992.
  2. Yang X H, Wei X Y. Fiscal Incentive to Policy Agricultural Insurance Development in China. Journal of Changchun University. 2010. 6388–6395.
  3. Cheng S J. An analysis on the constraints of agricultural insurance development in Jilin Province. Journal of Changchun University. 2010.
  4. Lee S, Kim W, Kim Y M, Oh K J. Using AHP to determine intangible priority factors for technology transfer adoption. Expert Systems with Applications, 2010: 39.
  5. Yazdan Panah M, Zamani G, Rezaei Moghadam K. Farmers' satisfaction with agricultural product insurance: application of path analysis, Agricultural Economics and Development, 1388, 66.
  6. Azar A, Faraji H. Fuzzy management science, Mehraban Nash Publishing House, Tehran. 1387.
  7. Javadian A, Shirzad H. A comparative study of the agricultural products insurance systems in the world with the priority of developing countries, the collection of articles of the second national conference of officials and experts of the agricultural products insurance fund. 2008.
  8. Zare Mehrjardi M R, Mehrabi Beshrabadi H, Zia-Abadi M. "Comparison of parametric and non-parametric methods in investigating the factors affecting the acceptance of crop insurance, a case study: the use of artificial neural network and logit model in examining the acceptance of wheat insurance in Kerman", Journal of Insurance and Agriculture, 26, 2009.
  9. Sajjadi A A. The role of customer satisfaction in business, Management Science Journal, 1378, 2.
  10. Fallahi A, Gholinejad S. Identification and ranking of factors affecting farmers' satisfaction with rice crop insurance in Mazandaran province: application of hierarchical analysis approach, Journal of Agricultural Economics Research, 2013.6
  11. Naderi Mehdi K, Yaqoubi Farani A, Saadi H, Zulikhai Siyar L. Investigating factors affecting the development of wheat in Hamedan city, Journal of Economic Research and Agricultural Development of Iran, 3, 2013..
  12. Goodness A, Turkmani J. Wheat insurance with a view on the issues of moral hazard and harmful selection, a case study: Fars province, Iranian Journal of Agricultural Sciences, 33,1381.
  13. Auh S, Johnson M D. Compatibility effects in evaluations of satisfaction of loyalty. Journal of Economic Psychology. Article in Press Corrected. 2004.
  14. Johnson M, Fornell C. A framework for comparing customer satisfaction across individuals and product categories. Journal of Economics Psychology. 1991: 12: 267-286.
  15. Kahraman C, Cebeci U, Ruan D. Multi attribute comparison of catering service companies using fazzy AHP: The case of Turkey. International Journal of production Economics, 2004: 87, 171-184.
  16. Stock Berger A, Roe B. Are Ohio dairy farmers satisfied with local suppliers? Farm management update. Quarterly publication of Ohio State University Extension. 2003: Cache of http://ohioline.osu.edu/fm-news/su.3/su.3_2.html.