عوامل موثر بر تمایل به مصرف گوشت شتر در استان‌های شرق کشور: رهیافت لاجیت ترتیبی تعمیم‌یافته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

2 دانشگاه اقتصاد کشاورزی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، دانشگاه سیستان و بلوچستان ، زاهدان ، ایران

3 استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده

دامپروری یکی از زیربخش‌های کشاورزی است، که نقش بسزایی در تامین پروتئین مورد نیاز کشور و به تبع آن امنیت غذایی ایفاء می‌کند. تولید گوشت شتر در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به دلیل موقعیت بیابانی منطقه، مقرون به صرفه بوده و با سرمایه‌گذاری روی آن می‌توان تا حدودی نوسانات قیمت گوشت قرمز را در بازار کاهش داد.

در این پژوهش داده‌ها و اطلاعات آماری از تکمیل1020 پرسشنامه به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای با انتساب متناسـب در سطح مراکز سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در سال 1400 با مدل مدل لاجیت ترتیبی تعمیم‌یافته برآورد شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که در سطوح مختلف تمایل به مصرف گوشت شتر، متغیرهای سن، تحصیلات، وجود مراکز توزیع گوشت شتر و داشتن آگاهی از مزایای گوشت شتر بر تمایل به مصرف گوشت شتر تاثیر مثبت و معنادار داشته است در حالی که قیمت انواع گوشت‌های ماهی، گاو و گوسفند بر اساس رابطه جانشینی و مکملی بر تمایل به مصرف گوشت شتر تاثیر مثبت و منفی داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors affecting the willingness of consumers for camel meat in the east of the country with a generalized ordered logit approach

نویسندگان [English]

  • Mohsen Alipour 1
  • Seyed mahdi Hosseini 2
  • Amir Dadrasmoghadam 3
1 Msc Agricultural Economics, University of Sistan and Baluchestan
2 Department of Agricultural Economics, Faculty of Management and Economics, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran
3 Assistant Professor, university of Sistan and Baluchestan
چکیده [English]

Animal husbandry is one of the sub-sectors of agriculture, which plays a significant role in providing the protein needed by the country and, accordingly, food security. Camel meat production in Razavi Khorasan, South Khorasan and Sistan and Baluchestan provinces is cost-effective due to the desert location of the region, and by investing in it, the price fluctuations of red meat in the market can be reduced to some extent.

In this research, data and statistical information were collected from the completion of 1020 questionnaires using a two-stage cluster sampling method with appropriate assignment at the level of the centers of the three provinces of Razavi Khorasan, South Khorasan and Sistan and Baluchestan in 2020.

The findings of this research show benefits of camel meat have a positive and significant effect on the willingness to consume camel meat, while that the price of various types of fish, beef and sheep meat has a positive and negative effect on the willingness to consume camel meat based on the relationship of substitution and complementarity

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tendency to consume
  • Camel meat
  • Generelized ordered logit