انتخاب بازار بین‌الملل انجیر خشک استهبان با استفاده از منطق فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز

2 استادیار اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 استاد اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

انجیر خشک استهبان یکی از محصولات مهم صادراتی در بخش کشاورزی و از بهترین انواع انجیر خشک در جهان است. بررسی‌ها حاکی از آن است که اغلب صادرکنندگان انجیر در امر بازاریابی بین‌المللی، حفظ جایگاه و جایگاه‌یابی کم و بیش دچار ضعف هستند. در این مطالعه با هدف انتخاب بازار بین‌الملل انجیر خشک استهبان، از یک فرآیند شبیه‌سازی مونت کارلو با ادغام منطق فازی جهت رتبه-بندی کشورهای هدف استفاده شد. نتایج رتبه‌بندی در میان 74 کشور مورد مطالعه نشان داد که در شرایط مختلف عدم قطعیت، هنگ کنگ، ژاپن، سنگاپور، چین و لبنان هند و امارات در گروه کشورهای آسیایی جزو بازارهای با بیشترین اولویت می‌باشند. همچنین وجود اختلاف میان بازارهای منتخب و بالفعل کنونی می‌تواند ناشی از عدم بکارگیری روش‌های سیستماتیک در هدف‌گیری و انتخاب بازار توسط صادکنندگان انجیر خشک باشد. در این راستا پیشنهاد می‌گردد علاوه بر تبیین لزوم بکارگیری روش‌های علمی در انتخاب بازارهای جهانی، شرایط معرفی و حضور برای شرکتهای صادراتی انجیر استهبان در این بازارها با استفاده از ابزارهایی همچون شرکت در نمایشگاه های بین المللی تسهیل گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

International Market Selection for Estahban’s Dried Figs Using Fuzzy Logic

نویسندگان [English]

  • Mohammad Afrasyabi 1
  • Zeinab Shokoohi 2
  • Mansour Zibaei 3
1 M.Sc. Student of Agricultural Economics, Shiraz University
2 Assistant Professor of Agricultural Economics, Shiraz University
3 Professor of Agricultural Economics, Shiraz University
چکیده [English]

Based on the results of the research, it was proved that large and small companies have different subjective preferences for each of the model indicators, which made the proposed ranking of countries for these two groups of companies to be different. By comparing the results, it was found that the ranking of countries for large companies has little sensitivity to the changes in the index values. However, in the ranking of countries for small companies, the positions of some countries are sensitive to changes in the values of indicators and it is not possible to be sure about them. In this way, if the proposed ranking is applied in the process of selecting the international market of Estahban dried figs, the managers of large companies will make decisions with less risk and uncertainty than the managers of small companies. In other words, managers of small companies should evaluate and do more research on the position of some countries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • International market Selection
  • Monte Carlo simulation
  • Estahban dried figs